Da li razmislite pre nego što progovorite? Uočićete dosta toga na čemu možete da radite kako biste unapredili odnose sa ljudima u svojoj okolini. Poslovanje od nas stalno zahteva da održavamo komunikaciju sa klijentima ali ono najbitnije od svega jeste da proširimo šemu kontakata kako bismo zadobili poverenje novih klijenata. Ovi stilovi komunikacije Vam mogu pomoći da unapredite vašu komunikaciju.

Često čujete kako je preporuka najvažnija u bilo kom biznisu. Deluje da to ponekad olako shvatamo. Utisak koji ostavimo kada se rukujemo sa nekim ili tonalitet našeg glasa u toku prvog telefonskog razgovora može biti važan faktor da li će neko opet da Vam se javi ili ne. Međutim, reči i način na koje iste izgovorate jesu odlučujući faktor hoćete li uliti poverenje za neki poslovni dogovor.

 

Hrabrost znači ustati i govoriti. Hrabrost takođe znači sesti i slušati. “

Winston Churchill

 

Pre svega, da se upoznamo sa stilovima komunikacije koje postoje kako biste videli u kom prepoznajete sebe:

Stilovi komunikacije

Agresivni stil

Ovaj stil ćete lako prepoznati. To su oni najglasniji u prostoriji, koji su uvek u centru pažnje i koji su najpametniji. Razmetljivi su, mlataraju rukama i ne prestaju sa ubeđivanjem i objašnjavanjem. Nije im strano da koriste grube reči i da, u afektu, vređaju svog sagovornika. U razgovoru sa njima, osetićete se neprijatno i poželećete da pobegnete (zavisno od toga kako reagujete). Poniziće vas da bi sebe uzdigao i da bi ga drugi videli kao dominantnog i onog koji zna da postavi stvari na svoje mesto.

Međutim, iako deluju krajnje neprijatno, oni i te kako poseduju kvalitetne crte ličnosti. Uporni su, istrajni i veoma kreativni. Imaju dosta energije i ambiciozni su, samo imaju poteškoća da je na adekvatan način iskažu. Sa njima je moguće uspešno sarađivati ako su spremni da prihvate sugestiju kako pametno da iskoriste svoju živost, a da pritom uvaže svoje sagovornike. Verovatno Vam je neki šef pao na pamet ali samo se setite i druge strane medalje. Oni su odgovorni za vrlo komplekse stvari i donose veoma važne poslovne odluke.

Pasivni stil

Sa ovim stilom agresivni uvek uspeju da izađu na kraj. Pasivni će sedeti mirno i slušati pažljivo. Često pomisle i da su oni krivi što se neko grubo ophodi prema njima. Ne govore puno, slažu se sa svima i smatraju da su nekompetentni da govore u svoje ime. Fizički deluju nesigurno, pogrbljeni su, nisu hitri i glas im je tih. U situacijama koje im ne odgovaraju spremni su da trpe, pa čak i da to ima posledicu po njih. Jednostavno: samo da je drugima dobro, a meni kako bude.

Retko je ovakav stil na rukovodećim pozicijama u firmi ali ako naiđu na sebi slične mogu biti veoma uspešni u svom poslu. Nekada im treba malo podrške i podsticaja. Njihova pozitivna osobina, prilagodljivost, odaje poštovanje, a nije retko i da umeju dobro da saslušaju, što je, morate priznati veoma redak kvalitet u današnje vreme haotične svakodnevnice i poslovanja. Oni će uzeti u obzir svaku primedbu i sugestiju i postupaće u skladu sa njima. Međutim, samo pažljivo sa njima jer često lično shvataju kritike, tada se osećaju loše i može im se smanjiti motivacija. Sa njima u društvu je uglavnom prijatno jer su mirni i ne ističu se previše.

Pasivno-agresivni stil

Nezgodan spoj prethodna dva. Mogu se opisati rečima “iza mira trista vira”. Na oprezu su i u komunikaciji deluje kao da stalno napadaju, ali sve je to iz prikrivenog straha da ne dođu u situaciju da moraju da se brane i opravdavaju. Uživaju da ogovaraju druge, a često se dure i uvek su žrtve. Drugačije primaju i analiziraju poruke od sagovornika i, zbog toga, mogu da Vas shvate pogrešno. Odgovoriće sarkazmom i neće ostaviti prostora da adekvatno odreagujete. Takve izjave prati, samo naizgled, miran telesni stav, sigurnost i ljubaznost ali ćete osetiti mali nemir jer možda nećete umeti da se prilagodite njegovim čudnim reakcijama.

Čak se i ovakav čudan karakter ne zaobilazi u poslovnom svetu. Naprotiv, verovatno Vam je neko sa rukovodećih funkcija pao na pamet dok ste čitali opis. Iako je sa njima malo teže doći do dogovora i balansa u saradnji, oni se uspešno prilagođavaju i uklapaju u širu sliku svake firme. Njihovo prikrivanje osećanja omogućava im osećanje stabilnosti što otvara veliki prostor za rad i napredak. Kao i svakom stilu i ovom se, možda malo više, treba prilagođavati.

Asertivni stil

Karakteriše ga kompromis. Otvoreno ali bez nametanja oni iskazuju svoje mišljenje, ali u isto vreme poštuju tuđe, kakvo god da je. Trude se da razumeju šta je neko hteo da kaže. Samim tim u potpunosti uvažavaju sagovornika i to komunikaciji daje posebnu notu. Njih volite da sretnete i da popričate. Saradnja sa ovim stilom je zasigurno dugoročna. Opušteni su, smeju se, usklađene su emocije i njihovo izražavanje.

Poruke su jasne i direktne, ne postoji prostor za sumnju i neprijatnost. Sa stresom se izlazi na kraj. S obzirom da su osećanja ne potiskuju ovaj stil komunikacije i te kako je dobar za očuvanje mentalnog zdravlja što osobi daje kapaciteta da dostigne visoku otpornost na frustraciju. Samim tim, za rešenjem se strpljivo traga uzimajući u obzir zadovoljstvo drugih ali i sebe. Ovo je najkonstruktivniji izraz komunikacije i njemu bismo svi trebali da težimo.

Stilovi komunikacije se usvajaju još u toku vaspitanja, u detinjstvu, te ima duboke korene, samim tim se malo teže i menjaju. Međutim, kao što smo u prethodnom blogu naglasili da bez promene nema ni napretka, uočavanje kom stilu pripadamo i osvešćivanje njegovih mana izuzetno je bitno kako za naš lični napredak tako i za poslovni prostor.

Ako asertivni stil komunikacije nije za vas i niste se prepoznali u njemu u redu je, imate na čemu da radite. Svi smo različiti i treba to da prihvatimo. Kada naučite kako sa sobom naučićete kako i sa drugima. To vodi pravoj uspešnoj komunikaciji ali i poslovnom ugledu.

Za kraj navešćemo i spisak prava kojih se asertivne osobe trebaju pridržavati:

-Biti tretiran uz poštovanje

-Pravo da imaš svoje potrebe jednako važne kao tuđe

-Pravo da praviš greške i menjaš mišljenje

-Pravo da donosiš sopstvene izbore i odluke

-Pravo da izražavaš svoja osećanja i misli

-Pravo da procenjuješ sopstveno ponašanje

-Pravo da postaviš sopstvene prioritete

-Pravo da kažeš „ne“ bez osećaja krivice

-Pravo da ne praviš izbore za druge

-Pravo da budeš samopouzdan

Pročitajte naš članak o poslovnoj komunikaciji: https://aktiv.rs/poslovna-komunikacija/

Stilovi komunikacije.