Nova fiskalizacija, koja je po Zakonu trebala da počne od 1. januara 2022.godine, će poreskim obveznicima da donese velike promene u načinu poslovanja. Već smo dosta govorili o samoj fiskalizaciji i promena koje treba da donese. Neke od važnijih su zamena starih fiskalnih kasa sa elektronskim fiskalnim uređajem onlajn fiskalnom kasom, kao i uvođenje QR koda, kao i rokovi za primenu novina.

Jedna isto tako važna stvar su rokovi za primenu svega što nova fiskalizacija nalaže. Početak primene novog modela fiskalizacije pomeren je sa 01. januara 2022.godine na 30.04.2022. godine. Ministarstvo i Poreska uprava su procenili da je potreban dodatan rok da bi se svi blagovremeno prilagodili i uhodali u novi sistem.

Koji su rokovi preostali i da li ste do sada sve obavili?

Glavni rokovi u primeni Zakona o fiskalizaciji

Narodna skupština Republike Srbije je donela Zakon o fiskalizaciji (ZF) dana 17.12.2020. godine, koji je objavljen u „Službenom glasniku Republike Srbije“ br. 153/2020 od 21.12.2020. godine. Tom prilikom su definisani rokovi za njegovu primenu, a datum stupanja snagu je predviđen za 1. januar 2022.godine. Kao deo procedure, izdvojili su se i sledeći važni rokovi:

  • 01.10.2021.godine – Početak prijavljivanja poslovnog prostora;
  • 01.11.2021.godine – Početak tranzicionog perioda ka primeni novog Zakona o fiskalizaciji;
  • 29.10.2021.godine – Rok za otvaranje firme radi ostvarivanja prava na subvencije;
  • 01.01.2022.godine – Početak primene Zakona o fiskalizaciji;
  • 31.01.2022.godine – Krajnji rok prijave za subvencije;
  • 30.04.2022.godine – Krajnji rok tranzicije koja je pomerena sa 31.12.2021.godine;
  • 01.05.2022.godine – Početak primene novog Zakona i prestanak Zakona o fiskalnim kasama.

Obaveze u skladu sa novim Zakonom i dodatni rokovi za usklađivanje

Ukidanje Zakona o fiskalnim kasama i stupanje na snagu Zakon o fiskalizaciji podrazumeva da se menjaju dosadašnji fiskalni uređaji, fiskalne kase. Uvodi se primena naovih softera u poslovanje, kao i drugih fizičkih uređaja pomoću kojih se vrši fiskalizacija. Navedeni rokovi su planirani kako bi se obveznici na vreme uskladili sa svim novinama.

Država je sa svoje strane opredelila sredstva kako se teret ne bi prevalio na preduzetnike i poslovne organizacije, zbog čega su predviđene subvencije. One su ipak važile za sva poslovna lica koja su bila obuhvaćena starom fiskalizacijom, i imala trošak za fiskalne kase. Zbog toga je postojao rok da firma koja se prijavljuje za subvencije mora da bude registrovana pre 29.10.2021.godine.

Obavezna je bila prijava Poreskoj upravi kako bi se dobio QR kod, koji je i jedna od najvažnijih novina nove fiskalizacije. Putem ovog elementa će se vršiti izdavanje fiskalnih računa, a preduslov za izdavanje QR koda i neophodnih sertifikata bila je prijava poslovnog prostora. Za svaku od poslovnih jedinica u kojoj poslujete sa fizičkim licima biće vam potreban fiskalni uređaj za izdavanje računa.

Veza sa Poreskom upravom će početkom primene e-fiskalizacije biti automatska. Dakle, ukoliko ste primenili sve što je do sada bilo predviđeno, preostalo je samo da se opremite novim softverima i fiskalnim uređajima koji čine procesori fiskalnih računa – ESIR, LPFR i VPFR. Za nove fiskalne uređaje potrebna je samo stabilna internet konekcija kao veza sa Poreskom upravom.

Da li ste nabavili ESIR i LPFR?

E-fiskalizacija podrazumeva korišćenje elektronskog fiskalnog uređaja čiju upotrebu odobrava Poreska uprava. Ovaj elektronski uređaj kao procesor izdavanja fiskalnih računa sastoji se iz:

  • VPFR – virtuelnog procesora fiskalnih računa;
  • LPFR – lokalnog procesora fiskalnih računa;
  • ESIR – elektronskog sistema za izdavanje fiskalnih računa (POS).

ESIR kao element preuzima funkciju dosadašnjih fiskalnih kasa, ali to nije uređaj kao što su bile one već softver. Kao uređaj sada možete koristiti i računar ili tablet, na primer, sredstva koja već posedujete i na koje instalirate aplikaciju, i kao dodatak bi vam trebao jedino štampač za račune. LPFR koristi sopstveni procesor za izdavanje fisklanih računa i omogućava njihovo izdavanje čak i u slučaju privremenog ili trajnog prekida internet veze.

Zakon propisuje da svaki maloprodajni objekat osim Internet prodavnice mora da ima minimum jedan lokalni procesor fiskalnih računa (LPFR) i minimum jedan elektronski sistem za izdavanje računa (ESIR). Ukoliko još uvek niste nabavili svoj softver za novu fiskalizaciju, jer rok se već bliži, Aktiv.rs ima rešenje za vas! Kao i za knjigovodstvene potrebe, ukoliko tražite idealan program za svoje poslovanje.